Koopgedrag Consumenten
Mensen kopen allerlei spullen en diensten. Het is interessant om te weten waarom mensen dit doen. Bij dit onderwerp is het van belang om kennis te hebben van een aantal factoren die het koopgedrag beïnvloeden. Voorbeelden van dat soort factoren zijn de prijs, recessie, leeftijdscategorie, reclame en de opkomst van online webshops.

Leeftijdscategorieën
Wanneer de leeftijd van de consument stijgt, het sociaal expressieve aspect van de consumptie verminderde. Wellicht zijn jonge consumenten voor de opbouw van hun zelf concept meer gericht op oudere mensen terwijl ouderen hun zelf concept nauwelijks aanpassen aan de meningen van anderen.
Recessie en koopgedrag
De recessie heeft grote gevolgen voor het koopgedrag van de consument. De consument bezuinigd op uitgaven, maar bezoekt ook vaker goedkopere winkels of stapt over op huismerken. De aanbieders van producten zullen op verschillende manieren de gevolgen van verandering ondervinden. Bijna 3 kwart van de consumenten vergelijkt prijzen van supermarkten. Bovendien let de helft van de consumenten door een eventuele recessie beter op aanbiedingen. Daarnaast vind 60 procent van de consumenten dat huismerken en A-producten van gelijke kwaliteit zijn, en dat de prijs van huismerken de belangrijkste reden is om juist die te kopen.

Invloed van reclame
Reclame werkt het beste bij producten met een korte aankoopcyclus. Producten met een korte aankoopcyclus zijn vaak impuls aankopen. Daarom zie je s ´avonds vaak op tv-reclames over eten. Veel mensen krijgen s 'avonds zin in iets. Dit stimuleert dus om een impulsaankoop te doen. Ook worden DS schermen in winkels hiervoor gebruikt. Hierdoor is de klant sneller geneigd om het geprojecteerde product mee te nemen. Bij producten met een lange aankoopcyclus denken mensen langer na. Het is dus erg belangrijk dat hier goed wordt gekeken naar welk soort reclameadvertentie het meeste effect zal hebben.

Prijs
Hoe het koopgedrag reageert op verandering van prijs is erg verschillend, en heeft met veel factoren te maken. Het is belangrijk om te kijken naar wat voor soort product het is, ook is het belangrijk om te weten waar het product gekocht wordt. Wanneer een consument een appel in de supermarkt koopt zal de consument prijs gevoeliger zijn dan wanneer de appel bij de groenteboer gekocht wordt.
Online
Een groot deel van de aankopen die online gedaan worden zijn impulsaankopen. Impulsaankopen zijn te herkennen aan de plotselinge drang om iets te kopen zonder dat daarbij wordt nagedacht om welke reden het product nodig is. Dit koopgedrag wordt gedomineerd door emoties en het proces is niet gepland. Online kan dit extra worden gestimuleerd. De eerste indruk van een website kan bepalend zijn voor de interpretatie van de producten, dus design is erg belangrijk.
